Miksi teit noin? Miksi et tehnyt näin? Minä olisin kyllä tehnyt erilailla. Seuraavan kerran voisit kyllä tehdä eri tavoin.

Miksi joku luulee olevansa oikeutettu puuttumaan toisen tekemiin ratkaisuihin, jotka on kuitenkin tehty täysissä järjissä ja sen hetkisin parhain tiedoin? Miksi joku luulee olevansa parempi ja taitavampi kuin joku toinen samanmoinen ihminen? Miksi toinen ei hyväksy toisen näkemyksellä tehtyjä ratkaisuja, jotka ovat periaatteessa ihan yhtä oikein kuin hänen omansa - vain ajateltu eri kantilta? Miksi joku toinen yrittää oikoa sanojani ja tunteitani, jotka minä itse olen sanonut ja tuntenut?

Kun on mennyt vanhempana ison mankelin läpi ja ollut hälytystilassa yötä päivää oman lapsensa takia, on vieteri venynyt äärimittaansa. Silloin on joustanut kaiken mahdollisen, sietänyt kaiken mahdollisen ja hyväksynyt kaiken mahdollisen, epämiellyttävänkin. Ei ollut omaa tahtoa, vaan joutuu sopeutumaan kaikkeen. Aivan kaikkeen. 

Ei ollut omaa yöunta, oli vain lapsen yöuni. Ei ollut nälkä, oli vain lapsen ruokahalu. Ei ollut omaa sänkyä, oli vain pääasia lapsen hyvä sairaalapeti. Ei ollut harrastuksia, oli vain lapsen viihtyminen. Ei ollut ystävien illanviettoja, oli vain lapsen seuranpito. Ei ollut mitään omaa, koska lapsi oli kalleinta maailmassa ja on valmis luopumaan aivan kaikesta sen vuoksi, että lapsella on kaikki hyvin. Kaiken sen tekee vanhempi rakkauden tähden.

Kun vihdoin saa elämänsä takaisin, saa myös sen luonteen ja ne ominaisuudet, mitkä jalostuivat tuon kaiken keskellä. Ei ole välttämättä enää se mukava, joustava, ystävällinen tyyppi kuten ennen. Jäljellä voi olla kriittinen, kärkevä, suorasuinen ja omia rajojaan puolustava ihmishirviö.

Omien oikeuksien, omien rajojen, oman yksityisyyden ja erityisesti omien ajatusten puolustaminen nousee uusiin sfääreihin. Minun ajatukset, minun tunteeni, minun sanani, minun päätökseni, minun tekoni.

Älä siis tule minulle sanomaan mikä on oikein, koska minäkin kunnioitan sinun tekojasi.